Els cadells humans, és a dir els
bebès, a diferència d’ altres animals, neixem amb tres immadureses bàsiques: la
del sistema nerviós -desenvolupament insuficient del córtex-, la
immunològica (de les defenses) i l’enzimàtica (dels principis actius que fan
possibles les diverses funcions orgàniques). És per això que els nadons humans
necessitem els adults de forma constant per sobreviure. El desenvolupament insuficient és compensat pels progenitors,
principalment per la mare que el protegeix i modela transferint-li, al menys en
part, la seva pròpia organització cerebral.
Per fer possible el procés de maduració bàsica és necessari doncs
el procés de maternatge, al qual diferents autors han donat diferents
noms, tots prou expressius: vincle afectiu (Bowlby), preocupació maternal
primària (Winnicot), teixit o trama afectiva (Rof Carballo). Els processos i
funcions descrits amb aquests noms fan referència al paper imprescindible i
definitiu del entorn en el desenvolupament del bebè, per ser més precisos,
l’entorn immediat format per les persones que
el cuiden i per els estímuls sensorials que li arriben del medi a través
dels sentits, de la percepció; aquestes persones i aquests estímuls li han de
proporcionar seguretat, restablint l’equilibri que sent trencat quan té gana,
son, fred o calor, dolor... Per respondre a aquestes necessitats el nadó té com
úniques eines el plor, el reflex de succió per xuclar, el de pressió per agafar
i alguns moviments molt primitius no voluntaris.
Així doncs quan un nadó vol satisfer
les seves necessitats de supervivència i restablir el seu equilibri, posa en
marxa els seus instints: plora i s’agita, i no es calma fins que no obté una
resposta que li retorna l’equilibri. D’aquesta manera comença la seva
interacció amb l’ exterior, amb els altres, comença a percebre, comencen a
evolucionar les seves sensacions, al ritme de les respostes del medi.
I les respostes poden
ser adequades o no, suficients o no, satisfactòries o no, eficaces o no. I de
la idoneïtat i qualitat de les respostes dependrà la continuïtat i forma de les
demandes, reflectint la relació que es va establint entre el bebè i el món de
fora.
Si un nadó troba un
cuidador, gairebé sempre la mare, que respon a les
seves demandes quan i com ell necessita, aprendrà a confiar, a modular
les demandes i a continuar-les fent justament perquè hi confia, perquè sent que el cuidador li retorna l'equilbri
físic i psíquic. I al contrari: si en la seva entrada a la vida no
troba aquest cuidador eficaç, si no responen a les seves demandes com i
quan necessita, no pot aprendre ni a confiar, ni a modular les demandes
ni, en casos extrems a continuar-les fent perquè deixen de tenir sentit. Aquest
és el risc dels nens en institucions o medis carenciats, amb mares no
competents, aquests són els nens que arriben en adopció
Observant el procés de maternatge
amb detall veiem que comencen aquí a definir-se tres característiques
bàsiques dels humans: la consciència, el sentit del temps i la memòria, que
ho estructura tot. La consciència entesa
com el procés que implica la interacció entre individu i entorn - jo
existeixo, se que existeixo si el que faig te resposta, si em miren, si algú
m’escolta-; el temps com la relació entre el moment de sentir la
necessitat i el moment en que és satisfeta i per últim la memòria, generada per
aquesta repetició en cercle demanda/resposta, vehiculada per els sentits, per
la percepció; memòria sensorial, memòria del cos.
De tot aquest
procés d’entrada a la vida se'n deriven també els diferents tipus de vincles
que els nadons estableixen, que es
construeixen des que neixen i queden fixats cap als dos anys.
(Bowlby,
Ainsworth, Griffin & Bartholomew)
Parlem de nens amb vincles segurs
quan veiem que son capaços de recórrer als seus cuidadors en situacions que els
provoquen angoixa o por. Son nens confiats, estables, carinyosos,
positius...
En segon lloc parlem de nens amb vincles
evasius quan veiem que mostren desinterès o indiferència cap als
cuidadors quan estan angoixats; les seves experiències passades els porten a
deduir que seran desplaçats, desatesos.
Son nens insegurs, distants, tenen por de la intimitat i tenen dificultats per
dependre dels altres.
Finalment, en tercer lloc, trobem
els nens amb vincles ansiosos o ambivalents que responen a les
separacions amb angoixa intensa barrejant comportaments d’acostament al adult
amb altres de protesta, enuig o resistència. Tenen un fort desig de intimitat,
d’exclusivitat, barrejat amb inseguretat i desconfiança.
Com a conseqüència també de les
seves primeres experiències, els nens abandonats, que arriben a les famílies
que adopten, presenten en un percentatge molt elevat vincles evasius o insegurs
o ansiosos i ambivalents. El primer
objectiu de les famílies hauria de ser reparar-los i començar a establir
patrons de relació de confiança. Per això els especialistes recomanem, sense
tenir en compte la edat dels nens, la dedicació
exclusiva de la família durant el primer any, i deixar per més tard la entrada
a l'escola.
Concepció Moya
Psicóloga, terapeuta i especialista en adopcions.
COPC 2471
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada